30 mai 2017

Kelle laulu laulame, kodanik Kõlvart?

Kodanik Kõlvart esitas küsimuse, et miks me ei võiks laulupeol ka mõne laulu vene keeles laulda. Jah, muidugi, me võime, keeli me mõistame. Mõistame vene keelt, soome keelt, setu keelt, inglise keelt, saksa keelt ning ukraina keelt. Ja kui tarvis, siis isegi hiina keelt.

Et kas oleme valmis laulma ka muus keeles, kui eesti keel. Jah, oleme. Küsimus on, mis laulu.

Esiteks, kodanik Kõlvart, oled sa endale selgeks teinud laulupeo tähenduse? Kelle pidu see on ja miks ta on. Laulupidu ei ole Eurovisioon, Ei ole ka kaasaegne 'rave party'. 

Eesti inimesed, enne kui neid üldse Eestlasteks kutsuti, pärandasid lugusid vanematelt lastele lauldes. Nad olid siis 'maarahvas'. Polnud oma maad, rentnikud pigem; et võisid oma hurtsiku ehitada, maad künda ja karja kasvatada. Maksid maksu - normaalne. 

Kas neil tollal üldse mingit unistust oli omariiklusest, et vat meie, eestlased.. vaevalt.

Aega läks, käisid vallutajad siit ja sealtpoolt merd, tapeti meie vendi, nikuti meie õdesid. Kedagi ei kottind.. et mis rahvas või.. maa oli tähtis, võim oli tähtis. Rootslased, venelased, sakslased.. 

Kuniks äratas Jumal rahvast inimesi, kes hakkasid rääkima, et kuulge vennad, meil on keel, meil on maa, miks me ei võiks olla rahvas, miks me ei võiks olla riik. Ja see sündis. Paraku, see ei sobinud rahvale, kelle järeltulija oled sinagi.

Meid 'vabastati' ja 'hoiti vabaduses'. Ainult et.. kümned tuhanded meie seast saadeti Siberisse ümberõppele, kui nad asjast valesti aru olid saanud. Et siis nüüd ettepanek, et kui laulame vene keeles, siis venelased meid mõistma hakkavad.

Sa tahad laulu vene keeles? Kas 'Mägra maja' sobiks?

Kõlvart, ma ei pea su esivanemate patte sinu omaks, ent enne järgmist korda, kui sel teemal sõna võtad, õpi ajalugu. See on meile tähtis. 

Eesti rahvas ega riik ei ole suuruselt ega jõult miski, mis võiks tingimusi esitada. Ent siiski, ma näen, te igatsete miskit, mis meil on ja teil mitte. Te tahate sellest maiku saada, ma mõistan. 

Ja nüüd ultimaatum (oh kurja, ma vihkan seda sõna) - teie, venelased, alandute eestlaste ette ja tunnistate meid selle maa pärisomanikeks ja valitsejateks. Meie (mina), ei sunni teid olemaks eestlased. Õigupoolest mulle lausa meeldib vene rahvas, nende temperament, kultuur ja eripära. Ma isegi ei nõua, et te minuga eesti keeles räägiks. Ma lihtsalt loodan, et te tunneksite endid vabade kodanikena vabal maal. See on suur asi.

Aga palun, jätke laulupidu rahule - see on meie pidu, pärismaalaste pidu.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar